Overslaan en naar de inhoud gaan
Brussel ’50 ’60
  • fr
  • en
  • nl

Navigation principale

  • Niets wordt nog zoals vroeger
    • De geboorte van de consumptiemaatschappij
    • Koning Auto
  • Modernisme op mensenmaat
    • Geometrische strakheid
    • De Stijl 58
    • Organische poëzie
  • Architectuur van de transparantie
    • Gordijnen van glas
    • Weg met de muren!
  • Fascinerende technieken
    • Zwevende structuren
    • Het geraamte blootgelegd
    • Prefabricage
  • Kleurrijke gevels
    • Een stad vol kleuren
    • De warmte van beton
    • De smaak van de authenticiteit
    • Toegepaste kunst
  • Tussen utopie en conformisme
    • Nostalgisch conformisme
    • De moeizame comeback van de moderniteit
    • American Dream
    • Steden in de stad
    • Huisvesting voor iedereen
  • Bedreigde architectuur
    • Vijftig jaar later...

Secondary

  • Over deze site
  • Links

Koning Auto

Vanaf 1956 werd het Brusselse wegennet geherstructureerd, met het oog op Expo 58 en vooruitlopend op de aangroei van het wagenpark. De eerste stadssnelwegen, viaducten en tunnels werden aangelegd.

Het aantal voertuigen steeg spectaculair. In 1950 reden 274.000 auto's in het land, in 1962 waren dat er bijna een miljoen.
Parkeerruimte langs de Keizerinlaan, Brussel, ca. 1958 (oude prentkaart).
Viaduct naar het terrein van Expo 58, Sainctelettesquare en Leopold II-laan, Brussel, gesloopt in 1982 (oude prentkaart). Nadat hij in 1982 werd afgebroken, werd hij aan de Thaise regering geschonken en in Bangkok heropgebouwd.
De Kruidtuinlaan, die tot snelweg werd omgevormd kort voor Expo 58. In de verte het gebouw van de Sociale Voorzorg, Koningsstraat 151-153, Sint-Joost-ten-Node, architect Hugo Van Kuyck, 1956-1957 (Architecture, nr. 27, 1959).
Opening van de tunnels van de nieuwe verkeersweg rond het Brusselse stadscentrum, de “Kleine Ring”, op 28 september 1957 (Amsab – Instituut voor Sociale Geschiedenis).

Navigation principale

  • De geboorte van de consumptiemaatschappij
  • Koning Auto
logo archistory